kijkdagen vrijdag 19, zaterdag 20 en zondag 21 september  van 11.00 - 17.00 uur

Naast schilderijen, meubelen, sieraden, zilveren voorwerpen en curiosa hebben we eveneens  een grote hoeveelheid leuke en decoratieve objecten, die aangeboden worden voor een aantrekkelijke prijs. De collectie omvat o.a.:
een terracotta carnavalsbeeld, dat geÏnspireerd is op het werk van James Ensor,
bronzen sculpturen  van een danspaar, een fietser en de 3 gratiën en een klein gesigneerd werk van Nic Jonk een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de na oorlogse Nederlandse beeldhouwkunst, een in z’n soort fraaie naaitafel met Japans lakwerk, een grote antieke Engelse gateleg tafel, een klein model eikenhouten poortkast, een rustieke eikenhouten broodkast, een bloemmahoniehouten kast met pilasters en een Engelse eikenhouten wieg,
een waarschijnlijk Zuid Duits 18e eeuws gepolychromeerd  eikenhouten beeld van de heilige Adrianus, een gepolychromeerd houten beeld van de kruisafname, een fraaie icoon met patroonheiligen, een kleine verzameling van zeldzame antieke koffiemolens, 2 bijzondere werken van Wijnberg met op het ene een afbeelding van Ton Lutz en op het andere het decor van toneelstuk De Meeuw van Tsjechov voor Pjotr Sjarov die bijna alle Tsjechov voorstellingen in Nederland geregisseerd heeft en onder acteurs bekend stond als een tiran, doeken met paarden van de Winter, een vrouwenfiguur als gemengde techniek van de in 1958 in Reusel geboren globetrotter Nico Vrielink, topografische kaarten en een verzameling van werken van Harry Maas, waaraan we graag wat extra aandacht willen geven. Immers ruim 30 jaar na de dood van de in Nederweert geboren en in Eindhoven getogen schilder Harry Maas kan de nalatenschap van zijn omvangrijk oeuvre gezien worden als een afspiegeling van zijn tijdsbeeld. Impressionistisch en naturalistisch met een bijzonder gevoel voor kleuren, hetgeen in bepaalde opzichten doet denken aan werken van George Breitner en Isaac Israëls. Zijn werken zijn daarom op dit moment  nog bij velen geliefd. In ‘Harry Maas, Schilder van het stadsleven en vrouwelijk schoon’ een uitgave van het Eindhovense Museum Kempenland beschrijft Peter Thoben de reputatie die Harry Maas heeft als schilder van het pikante, soms pornografische naakt. Voor die tijd als ‘kantje boord’ ervaren. Een reputatie welke in schril contrast stond met de bescheiden en bedeesde  karaktertrekken van de schilder, die misschien zo heeft willen beantwoorden aan de vraag naar vrouwelijk schoon in een tijd dat het taboe op bloot en seks afnam.  De kwalificatie van naaktschilder doet echter geen recht aan de artistieke capaciteiten, omdat het technisch vaardige oeuvre veelzijdiger is. Naast naakt vrouwelijk schoon schilderde hij portretten, stillevens, landschappen en stadsgezichten, stations, stoomtreinen en stoomtrams. Kenmerkend zijn de modieus geklede jonge vrouwen, die hij op veel van zijn werken een prominente plaats heeft gegeven. Bij Veilinghuis van der Sommen zijn voor de komende veiling voor het eerst meerdere werken uit familiebezit van de schilder te zien. Sommige met een verhaal van de familie andere afgebeeld in de publicaties van de 2 aan Harry Maas gewijde tentoonstellingen in  Museum Kempenland. Behalve werken van Harry Maas heeft de familie ook werken van zijn echtgenote naÏeve schilderes Netty Maas Michels ter veiling aangeboden.